e>

♕ ‌ awesome people ♕

Assalamualaikum semua kacak dan jelita !!
Mari bersama sihat bertenaga dengan SNE / BEAUTSKIN ESSENCE dan produk dari SNE yang lain. Sebarang pertanyaan dan tempahan boleh tanya, jangan malu-malu. Saya tidak makan orang, makan sedap-sedap saja maaa :)
25 April 2013

Friday, October 22, 2010

ALLAH SWT BENCI ORG YG MENGUAP

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ta’alaa anhu, Rasulullah bersabda, :
“Sungguh Allah mencintai orang yang bersin dan membenci orang yang menguap, maka jika kalian bersin maka pujilah Allah, maka setiap orang yang mendengar pujian itu untuk menjawabnya; adapun menguap, maka itu dari syaitan, maka lawanlah itu sekuat tenagamu. Dan apabila seseorang menguap dan terdengar bunyi: Aaaa, maka syaitan pun tertawa karenanya”. (Shahih Bukhari, 6223)

Imam ibn hajar berkata:
Bersin terjadi kerana badan yang kering dan pori-pori kulit terbuka, dan tidak tercapainya rasa kenyang & akan menggerakkan orang untuk beribadah.
sy bersin , jd sy bukan pemalas ek ^^

Menguap terjadi kerana badan yang kekenyangan, dan terasa berat untuk beraktiviti lalu menjadikan orang itu malas (Fath-hul Baari: 10/6077)
menguap je mengantuk , mengantuk je menguap =p

Mulut bukanlah organ yg diciptakan utk menapis udara spt hidung, apabila mulut tetap dalam keadaan terbuka ketika menguap, maka berbagai-bagai jenis bakteria, kuman dan debu, akan masuk bersama udara ke dalam tubuh.
alalaaa comel meow ni menguap , pemalash ni  ^^

Bersin adalah lawan dari menguap krn ia akn mngeluarkan udara dengan keras, kuat disertai hentakan melalui dua lubang: hidung dan mulut. Jadi semua debu2,kuman & bacteria akn terkeluar dri badan kita.
aaacchhhuuummmm!! upss gatal idung =,=

Kesimpulannya
 bersin datang dari Yang Maha Rahman (Pengasih), krn terdapat manfaat yang besar bagi tubuh. tapi menguap datang dari syaitan sebab ia mendatangkan bahaya bagi tubuh.

renung2kan , dlm sehari brp kali kita menguap
astaghfirullahalazim  =,=

2 comments:

CeQ GudGud said...

mana dapt info ni?? best.. bagos gler.. hehehhe..

Unknown said...

ala sy dpt dari web iluvislam.com..hehe..bykkkk info!

 

Blog direka hias oleh Miss Honey Daa
Hak Cipta Terpelihara : Honey Daa copyright | Honey Daa designed