e>

♕ ‌ awesome people ♕

Assalamualaikum semua kacak dan jelita !!
Mari bersama sihat bertenaga dengan SNE / BEAUTSKIN ESSENCE dan produk dari SNE yang lain. Sebarang pertanyaan dan tempahan boleh tanya, jangan malu-malu. Saya tidak makan orang, makan sedap-sedap saja maaa :)
25 April 2013

Monday, December 13, 2010

timun kaya dgn khasiat

assalamualaikum...
hari ni sy nak kongsi sedikit khasiat & petua daripada timun..mesti korang kenal kan timun ni macam mane? kalau xtau tu sumting wrong lahh..huhu..timun ni berwarna hijau (ofcozz!!) dan lonjong2..isinya putih & sejuk je bila dimakan..Timun yang juga dikenali sebagai mentimun atau nama saintifiknya Cucumis sativus, mengandungi 0.65% protein, 0.1% lemak dankarbohidrat sebanyak 2.2%. Selain itu timun juga mengandungi kalsiumzat besimagnesiumfosforusvitamin Avitamin B1vitamin B2 dan vitamin C.
timun bagus untuk mngurangkan lemak dlm badan!!
korang tau x?timun ni bagus untuk mereka yang ingin mngurangkan berat badan!! sebab tulah nasi lemak ada timun , mee kari dimakn bersama timun , satay ada timun dan pape jelah yg berserta dgn timun..sebab lemak yg ada dlm makanan tu akan diserap oleh zat yg ada pada timun ni..haa bagus kan!! lepas sy dapat tau je info ni terus sy makan timun sampai x hingat dunia!! sy x rasa lapar dan kuantiti makan pon dpt dikurangkan!! upss!! korang kene jugaklah exercise ok,bg kluarkan peluh & secara x langsung dpt bakar lemak2 tu kan2 =) kalau ade sembelit,makan la timun sbb timun boleh atasi masalah ini..insyaallah sembelit pon hilang,tiada lg masalah poo poo..huhuhu

timun sebagai masker wajah
sy suke parut timun dan jadikan sbg masker wajah,best tau!! kalau malas nak parut sy potong je timun tu nipis2.. khasiatnye mampu mencerahkan tona kulit dan mngurangkan kepanasan & radang kulit..mcm sy , kulit sy ni merah2 krn kesan resdung jadi sy suke buat masker timun ni,tempek2 kat muka sy dan biar selama mana yg sy suke..agak2 jelah berapa lama,sy amalkan dlm 3minggu dan mmg memuaskan,wajah nampak lbih cerah dan jerawat pon xde =) masker timun juga dpt hilangkan bengkak di mata,mata pon jadi segar!!

itulah serba sedikit info tentang timun yg sy tau dan AMALKAN ye..semua ni berdasarkan pengalaman sy so xde keraguan atau unsur2 penipuan !! ape yg sy baca dlm majalah REMAJA dan RAPI sy amalkan mane2 yg bersesuain dan sy share kat korang =)
sekian , sayonara , caucincau

4 comments:

Un Phat Lee said...

peerrh.tak tahan gua tengok nasi lemak tu.arrggh.

Honey Daa said...

nmpak sedap kan2!! tp nk control lemak drpd nasi lemak tu mkn lah byk2 timun ye..huhu =)

ANATI SOKI said...

timun best biler mamam ngn kuah satay :)

Honey Daa said...

huhu betul2!! plus timun dpt balancekn lemak dri satay tu..so xlah gemok sgt ..hehehee

 

Blog direka hias oleh Miss Honey Daa
Hak Cipta Terpelihara : Honey Daa copyright | Honey Daa designed