e>

♕ ‌ awesome people ♕

Assalamualaikum semua kacak dan jelita !!
Mari bersama sihat bertenaga dengan SNE / BEAUTSKIN ESSENCE dan produk dari SNE yang lain. Sebarang pertanyaan dan tempahan boleh tanya, jangan malu-malu. Saya tidak makan orang, makan sedap-sedap saja maaa :)
25 April 2013

Monday, November 1, 2010

FRIENDS OR ENEMIES

dalam dunia ni ada byk jenis manusia
mcm2 ragam , perangai , gaya , sifat2 , bentuk , bahasa
entry kali ini khas untuk mnterjemahkan jenis2 kawan 
dari sudut PANDANGAN sy ok =)

1) KAWAN BAIK
ini kwn yg akn tolong kita bla kita mntak tolong drpd die , baik lah kn ;) dia ni xlah rapat mana tp juz kawan kita yg baik , bila bercakap guna bahasa yg elok , senyum kt kita & layan kita dgn baik2 lah , semuanya baik2 belaka . tp die ni xdelah sentiasa bsama kita , sbb die bkn kwn rapat kita , juz kwn biasa2 je , mcm kwn sekelas ,  kwn sekerja . jumpe2 cmtu je , die akn layan kita dgn baik klu kita baik dgn die .

2) KAWAN MAKAN KAWAN
pernah dgr kn backstabbers? haaa mcm tu lah dia ni , dpn kita baik ayt manis je , tp blakang kita sabar jelah !! terbaik lah mulut dia bwk cite2 "bagus" ttg kita . bahasa yg digunakan sgt2 "indah" utk didengar . kwn mcm ni mmg x boleh tgk kita bahagia , knp ye? mmm mcm mane dia snggup wat kwn mcm tu? sedih la kn , mcm xde hati perut je .

3) KAWAN KARIB
sama lah dgn kwn rapat , iaitu kwn yg paling lama bertahan dgn kita , sjk skolah rendah or myb ada yg dri skolah mnengah or universiti . depends pd masing2 janji korg dh berkawan sgt lama . kwn mcm ni baguslah sbb bertahan lama kn , tau ape yg kita suka , feveret food kita , warna yg kita suka , story ttg bf kita , sampai  semua kita bgtau kt dia drpd mak ayah kita .

4) KAWAN YG AMBIK KESEMPATAN
yg ni hanya dtg kat kita bila kita senang je , time susah jarang gila nk muncul . contoh , bila duit ptptn masuk ke , bila ada byk makanan ke or time dpt sesuatu yg best lah , die msti dtg tnpa diajak pon . kita xkn nk halau kn so okey je lah , tp bila kita susah kita call byk kali pon die xnk angkat!! bkn nk minta balasan tp bayangkan la , kita nk mntk tolong dgn sape lg klu bkn dgn kwn kita?kwn yg mcm ni mmg sgt2 mngecewakan ='(

5) KAWAN SEJATI
inilah kwn dunia akhirat kita , kwn yg byk membimbing kita ke arah kebaikan , yg terima kita seadanya . kwn mcm ni ada yg lama & ada yg x lama tp bkn diukur pd masa tp diukur pd byk mana kebaikan die pd kita . walaupon kadang2 kita tersakitkan hati dia dgn sgt2 teruk pon , bila kita minta maaf kt dia , dia still terima kita , sgt2 pemaaf mrk ni =) klu die terbuat kita sedih , even bnda tu simple je mcm terhilangkn pen kita die akn bersungguh-sungguh la mntak maaf kt kita . so sweet kan! klu kita nk ckp bnda x elok kt org lain , yelah tgh marah2 kn dia akn tenang kn kita & sedarkan diri kita . dia ni mcm kwn baik jgk tp kwn baik ni kdg2 boleh jadi musuh kita .


ada byk lagi tp itulah yg plg sinonim kot dgn keadaan skg
mybe korg pernah rasa salah satu drpd yg di atas kn? =)

2 comments:

Wanie wink said...

btol2..skrg susah nk dpt kwn sejati an..hhuhu

Unknown said...

yes! skg ni kite kecewa dgn kawan kite,die adlh dlm kategori kawan yg amek kesempatan T__T

 

Blog direka hias oleh Miss Honey Daa
Hak Cipta Terpelihara : Honey Daa copyright | Honey Daa designed